Tuesday, June 17, 2014

Kapitola 3. Poveternostné podmienky, časť 2.

... nevidela. (Vlastne neviem, ci by stretnutie sa so snehom vobec prezili, ked som videla, ako Gris nevedela umyvat riad vo vode, ktora bola troska chladnejsia ako vlazna, s odovodnenim, ze je ladova a Dani rozpraval, ako raz bol niekde, kde bolo v noci 5 °C a ze to bola prenho priserna zima). V den, ked som rano napisala tuto kapitolu, bavilli sme sa potom s Gris a Danim pri obede o pocasi, opat sme im rozpravali o Slovensku a myslim, ze Gris uz si davno nevie vobec predstavit, ako niekto v takej krajine moze vobec prezit, nielenze maju zimu, sneh, musia riesit kurenie, ovela viac im tam prsi… Ale dalsou vecou, ktoru sme zistili, ze oni tu nepoznaju, je burka! Teda nie, ze by nevedeli, co to burka je, obcas ju vidia v dialke nad oceanom (obcas dokonca tak blizko, ze mozu z dialky pocut aj hrom!). Ale priamo k nim burka nechodi. A my sme si uz davnejsie vsimli, ze tu nemaju ziadne bleskozvody ani nic take… Ked som Gris rozpravala o tom, ake to je, ked je burka priamo nad Tebou, ako nemas byt vysoky objekt alebo pod vysokym objektom, ze mas vypnut spotrebice zo zastrcky, co su to bleskozvody a pod., tak na mna iba vypliestala oci. Ale najvacsim prekvapenim dna pre nu asi bolo, ked som jej rozpravala o tom, ze na Slovensku by si nemohla dovolit postavit dom takto, ako oni stavali tento, ze ma napr. tolko puklin, lebo v zime, ked by do nich natiekla voda a zamrzla by, tak by to mohol byt vazny problem. Gris nechapala preco, tak som jej povedala, no ved preto, ze lad zvacsi objem a moze to potrhat… No a vyslo najavo, ze ona o tejto fyzikalnej zakonitosti vobec netusi, ked som jej rozpravala dalsie priklady, ako mraz moze roztrhat hadicu ci pohar, tak na mna len neveriacky pozerala, ze o tom nikdy nepocula :-D. No hej, ona tuto vedomost k zivotu nepotrebuje, kedze sa s mrazom nikdy nestretla, mozno okrem kociek ladu v Coca-cole (mraznicku samozrejme nemaju). Pre nas nepredstavitelne veci :-). A len tak mimochodom: dnes vraj bolo 41 °C a cez 40° ma byt cely tyzden. Zapotime sa, zapotime :-D (takato teplota tu nie je nic neobvykle, ale je trocha neobvykla na zaciatok juna. Zda sa, ze globalne oteplovanie uz dorazilo aj sem.)

No comments:

Post a Comment